W dniu 20 listopada 2023 roku odbył się wykład zatytułowany Serwisy społecznościowe w komunikacji marketingowej biblioteki, który wygłosiły dr hab. Mariola Antczak, prof. Uniwersytetu Łódzkiego oraz dr Monika Wachowicz z Uniwersytet Łódzkiego.
Celem autorek wykładu było przedstawienie problematyki wykorzystania serwisów społecznościowych w kształtowaniu pozytywnego wizerunku biblioteki, promocji jej usług, pozyskiwaniu zaangażowanych użytkowników, zarządzania informacją w sieciowych społecznościach. Oprócz przeglądu teoretycznych koncepcji autorki zaprezentowały wyniki badań własnych i praktyczne rozwiązania w tym zakresie.
Serwisy internetowe stanowią niezbędne narzędzie w promocji bibliotek, umożliwiając im skuteczne dotarcie do różnych grup społecznych, budowanie relacji z czytelnikami i dostosowywanie oferty do współczesnych oczekiwań użytkowników.Aktywne uczestnictwo bibliotek w mediach elektronicznych pozwala na budowanie społeczności czytelników wokół placówki. Dzięki regularnym postom, udostępnianiu ciekawych materiałów czy inicjowaniu interakcji z obserwatorami, biblioteki mogą budować swój pozytywny wizerunek, moderować społeczną kulturę czytelniczą, stwarzać przestrzeń do wzajemnej rekomendacji przez czytelnikówlektur oraz ich dzielenia się przeżyciami z nich płynącymi.W dobie cyfrowej edukacja online staje się coraz bardziej popularna. Biblioteki mogą wykorzystywać serwisy internetowe do udostępniania kursów, materiałów edukacyjnych czy wirtualnych lekcji, co umożliwia dostęp do wiedzy dla osób, które nie mogą odwiedzić placówki w sposób fizyczny.
Serwisy internetowe stanowią platformę do dwukierunkowej komunikacji między biblioteką a użytkownikami. Dzięki formularzom kontaktowym, chatom online czy mediom społecznościowym mogą otrzymywać feedback od czytelników, odpowiadać na pytania i reagować na ich potrzeby. Serwisy internetowe pozwalają instytucjom na skuteczną promocję wydarzeń kulturalnych, takich jak spotkania autorskie, warsztaty czy wystawy. Dzięki nim - mogą dotrzeć do szerszej publiczności i zachęcić do uczestnictwa w różnorodnych działaniach kulturalnych.
W świetle tych faktów interesujące jest, ile bibliotek prowadzi swoje profile i w jakich serwisach społecznościowych oraz czy robią to w sposób profesjonalny. Między innymi na te pytania udzieliły odpowiedzi autorki wystąpienia, badając wojewódzkie biblioteki publiczne i pedagogiczne w Polsce. Podczas spotkania, zostały także zaprezentowane wyniki badania bibliotekarzy na temat błędów popełnianych przez nich w prowadzeniu serwisów. Ich lista została opracowana z wykorzystaniem bogatej literatury przedmiotu. Wciąż dostępny jest link do ankiety, umożliwiającej wszystkim bibliotekarzom wypowiedzenie się na temat potencjalnych i rzeczywistych błędów: https://forms.office.com/e/54HF66URbX
Autorki wskazały nowe trendy i podzieliły się pomysłami w zakresie wykorzystania booktuberów i influencerów do działań na platformach, pokazując bibliotekarzom realne przykłady takich praktyk i nowe możliwości. Co ciekawe, dotąd niepraktykowane przez biblioteki.
Interesującą propozycją autorek było założenie wspólnej grupy BENEFIT, mającej ułatwić bibliotekarzom wzajemny kontakt w sprawie prowadzenia przez nich serwisów oraz zaproponowanie im przestrzeni do dzielenia się dobrymi praktykami w tym zakresie. Do kontaktu na platformie autorki zachęcają również po wykładzie, rekomendując nieograniczony limit miejsc.
B BOOK’S
E EXPERTS
NE NETWORK
F about FUTURE
I INFLUENCER’S
T TRENDS
Link do grupy: https://www.facebook.com/groups/bibliobenefit