W dniu 20 marca 2023 roku odbyło się pierwsze ze spotkań w ramach nowego cyklu "Z SBP o…". Wykład "Żywa biblioteka jako przestrzeń dialogu i zmiany społecznej" przedstawiła dr Dagmara Kawoń-Noga, pedagog, wykładowca akademicki i nauczyciel bibliotekarz.
Celem wykładu było przybliżenie idei żywej biblioteki jako nowatorskiej metody edukacji o prawach człowieka. Prelegentka rozpoczęła od wyjaśnienia czym jest żywa biblioteka i jak działa. Podkreśliła, że jest to forma edukacji, w której "książkami" są ludzie, a "czytelnikami" osoby, które chcą z nimi porozmawiać i poznać ich historie. Żywa biblioteka pozwala na zburzenie stereotypów i uprzedzeń, a także na budowanie tolerancji i zrozumienia dla różnych grup społecznych.
Dr Kawoń-Noga omówiła również genezę projektu żywej biblioteki, sięgając do jego korzeni w Danii z lat 90. XX wieku. Przedstawiła standardy dotyczące zasad i metod działania żywej biblioteki, kładąc nacisk na znaczenie bezpieczeństwa i komfortu zarówno "książek", jak i "czytelników".
Istotną część prezentacji stanowiło wprowadzenie do rozważań na temat stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji. Prelegentka podkreśliła rolę żywej biblioteki w zwalczaniu tych zjawisk. Zwróciła uwagę na to, że żywa biblioteka stwarza bezpieczną przestrzeń do dialogu i wymiany poglądów, co może prowadzić do zmiany postaw i budowania bardziej tolerancyjnego społeczeństwa.
Prelegentka dokonała również analizy podobieństw i różnic żywej i tradycyjnej biblioteki. Zwróciła uwagę na to, że obie formy edukacji mają na celu przekazywanie wiedzy i informacji. Jednak żywa biblioteka ma charakter bardziej interaktywny i angażujący, co pozwala na głębsze i bardziej osobiste doświadczenie edukacyjne.
Wykład "Żywa biblioteka jako przestrzeń dialogu i zmiany społecznej" był cennym źródłem wiedzy i inspiracji dla bibliotekarzy. Prelegentka w sposób rzetelny i wyczerpujący przedstawiła ideę żywej biblioteki, podkreślając jej znaczenie w edukacji o prawach człowieka i zwalczaniu stereotypów. Uczestnicy wykładu reprezentujący biblioteki publiczne, pedagogiczne, szkolne i naukowe, mieli okazję zapoznać się z genezą projektu, standardami jego działania oraz praktycznymi przykładami jego zastosowania.
Wykład został przez słuchaczy bardzo wysoko oceniony, co świadczy o jego wartości edukacyjnej i inspiracyjnej.